Hoe voorkom je opstartstress na de vakantie?

De vakantieperiode zit er weer bijna op. Velen van ons gaan na een welverdiende vakantie weer met een frisse geest aan het werk. In mijn vorige artikel, gaf ik je een tip om vakantiestress te voorkomen. Nu help ik je de spanningsboog niet meteen tot het uiterste te strekken, je klanten tevreden te houden en opstartstress te voorkomen.

Je eerste werkdag na je vakantie

De avond ervoor zag je het misschien al. Je mailbox zit overvol. Het is niet uitgesloten dat je vol met gedachten en veronderstellingen aan je eerste werkdag begint. Even bijkletsen met je collega‚Äôs, maar de volle mailbox en de veronderstellingen maken dat je snel weer op je werkplek zit. En dan nog maar hopen dat je dag niet begint met een vergadering. Voor je het zelf in de gaten hebt, staat de spanningsboog al vrij snel op maximaal. Er is dan mogelijk al sprake van opstartstress.

Wat merkt je klant daarvan?

Juist hier zit het probleem: Je klant merkt helemaal niets!
Je bent druk met het wegwerken van de mail en alle daaruit voortkomende acties. Het gevolg laat zich raden: De acties die bij klanten nodig zijn, laten nog even op zich wachten en sluiten aan achter in de rij met mailtjes. De kans is groot dat je steeds drukker bent met druk doen. Je klant merkt daar weinig van en bij jou neemt de opstartstress waarschijnlijk toe.

Hoe kun je deze opstartstress voorkomen?

Simpelweg door aan “verwachtingsmanagement” te doen. Bij medewerkers die ik begeleid, doe ik de suggestie om de eerste dag na de vakantie, alle relaties te bellen. Dat kost misschien een halve dag, maar levert je heel veel meer op. Je relaties informeren dat je weer voor ze klaar staat, maar tijd nodig hebt om een eventuele achterstand van de afgelopen weken in te halen. Dat is duidelijkheid brengen en wordt door je relatie enorm gewaardeerd. Je hoort direct de prioriteiten en het geeft je de rust om je acties in de juiste volgorde af te handelen.

En niet onbelangrijk: Je hebt persoonlijk contact. Iets waar we met de moderne technologie best eens vaker bij stil mogen staan.

 

Wil je weten welke mogelijkheden er nog meer zijn, laat dan hier een bericht achter. Binnen 1 werkdag ontvang je mijn reactie

Share This