Vakantiestress. Wat brengt dit uw klant?

Wie mijn artikel “Hoe druk ben jij met druk doen” heeft gelezen, maakt grote kans dit juist nu te herkennen. De laatste dagen voor de vakantie is het extra druk. Het is bijna te vergelijken met de periode voor het eind van het boekjaar. Alles moet af. De mailbox moet leeg. Overdacht naar collega’s……en ga zo maar door.

Eindelijk is het dan zo ver. De vakantie is aangebroken!

Op het toppunt van stress mag je ineens alles loslaten. Wat lijkt dat makkelijk. De stress neemt in beginsel toe. Je herinnert je ineens dat je nog iets moest doen. Wie kijkt er de eerste dagen nog steeds even op zijn telefoon naar de zakelijke mail? Wie belt er de eerste vakantiedag toch nog even een collega omdat er iets niet helemaal af was? Maar erger nog: Je klant belt, omdat hij nog iets van je had verwacht!
Dit laatste is geen goed voorbeeld van professioneel klantcontact. Het goede nieuws is: Het is te voorkomen!
 

Hoe verminder je de vakantiestress en verhoog je de klantvriendelijkheid?

Het antwoord is simpel. En toch is het mijn ervaring dat het weinig wordt toegepast. Alles draait om communicatie en verwachtingsmanagement.
Zelf stuur ik al mijn relaties ruim voor mijn vakantie een bericht. Hierin kondig ik mijn vakantieplannen aan. Ook vraag ik of er nog zaken zijn, die speciale aandacht behoeven. Een week voor de daadwerkelijke vakantie, kun je de openstaande taken afwerken of delegeren. Pas dit maar eens toe. Je zult ervaren dat de overgang van werk naar vakantie dan niet leidt tot een stress-piek. Hierdoor ben je in staat om van je vakantie te genieten en de accu weer op te laden.
 
En niet onbelangrijk: Je klant ervaart het als bijzonder prettig.
 

Wat maakt dat dit weinig wordt toegepast ?

Dat heeft alles te maken met het “te druk zijn”. Hiervoor verwijs ik nogmaals naar mijn artikel “Hoe druk ben jij met druk doen”. In dit artikel beschrijf ik de spiraal waar veel mensen moeilijk zelfstandig uitkomen. Een aanpassing van gedrag is meer dan even snel iets anders doen. De tip die ik hierboven heb genoemd, levert in ieder geval een positieve bijdrage.

Als je binnenkort op vakantie gaat, wens ik je een fijne en stress-vrije periode. Wil je na je vakantie aanvullende tips over professioneel klantcontact? Ik ben graag bereid om hierover met jou in gesprek te gaan

Wil je meer weten over hoe ik kan helpen om de klantvriendelijkheid te verhogen, laat dan hier een bericht achter. Binnen 1 werkdag ontvang je mijn reactie.

Share This