Klantgerichtheid in optima forma bij Ricoh

Onlangs bracht ik een bezoek aan Ricoh Nederland. Wat mij daar overkwam, is het schrijven van dit bericht meer dan waard. Ik geniet van professioneel klantcontact. Daarom help ik bedrijven en instellingen bij het verhogen van de klantgerichtheid. Ricoh heeft deze hulp...

Maak van je werkleven een film

Bij veel bedrijven waar ik kom, tref ik het aan: Medewerkers die vol enthousiasme en passie staan voor hun vak en hiermee de klanten sterk weten te binden. Het is geweldig om dat te ervaren. Helaas zijn er altijd medewerkers die een kunstje doen. Iedere dag weer. Ze...

Klantgericht werken door het ijsbergmodel

    Steeds vaker maak ik het mee. Managers die medewerkers vragen of verplichten om klantgericht gedrag te tonen. Sterker nog: Als dat tot onvoldoende resultaat leidt, worden medewerkers vaak op training gestuurd.Ik noem dat: Trekken aan een dood paard.Het is mijn...

Klantgericht en toch niet de juiste klantbeleving?

Het stemt mij positief dat we steeds meer aandacht schenken aan klantgerichtheid en klantvriendelijkheid. Het is mijn ervaring dat bedrijven en instellingen zich hiermee onderscheiden. Toch stel ik regelmatig de vraag: Leidt de klantgerichtheid wel tot een tevreden...

5 tips voor het ontwikkelen van je talent

Wat maakt dat talent ontwikkelen leidt tot succes? Aan het begin van een nieuw kalenderjaar komen de budgetten voor training en opleiding vrij. Ik spreek liever over duurzaam investeren in het ontwikkelen van talent. Is dat dan niet hetzelfde? Naar mijn mening niet...

Waarom bellen we niet meer?

In mijn omgeving hoor ik steeds vaker dat we het e-mailen als hinderlijk ervaren. Naast de kans op communicatieve missers, breekt het gebrek aan emotie ons op. Vooral de 40-plussers denken met heimwee terug aan de telefoon. Is een telefoongesprek dan beter? Natuurlijk...

Klantgerichtheid. Wat kun je leren van anderen?

  Afgelopen maand heb ik het gewaagd om over te stappen naar een andere provider voor mijn mobiele abonnement. “Professioneel klantcontact als passie” is waar ik persoonlijk voor sta. Dat er bedrijven zijn die dezelfde passie hebben, is geweldig om te ervaren....

Hoe voorkom je opstartstress na de vakantie?

De vakantieperiode zit er weer bijna op. Velen van ons gaan na een welverdiende vakantie weer met een frisse geest aan het werk. In mijn vorige artikel, gaf ik je een tip om vakantiestress te voorkomen. Nu help ik je de spanningsboog niet meteen tot het uiterste...

Vakantiestress. Wat brengt dit uw klant?

Wie mijn artikel “Hoe druk ben jij met druk doen" heeft gelezen, maakt grote kans dit juist nu te herkennen. De laatste dagen voor de vakantie is het extra druk. Het is bijna te vergelijken met de periode voor het eind van het boekjaar. Alles moet af. De mailbox moet...

Zijn KCC’s van gemeenten klantvriendelijk?

Al 25 jaar heb ik intensieve contacten met gemeentelijke overheden. De veranderingen in die markt gaan met name de laatste jaren erg snel. Doelmatigheid, efficiëntie en klantgerichtheid krijgen eindelijk de aandacht die nodig is. Ook aan de klantvriendelijkheid wordt...

3 tips om klanten weg te jagen

Deze maand heb ik weer veel heb geleerd over klantenbinding. Of helaas beter gezegd: Het wegjagen van klanten. Met verbazing zie ik hoe grote bedrijven hun stinkende best doen om bestaande klanten weg te jagen. Dit artikel geeft je 3 tips om daarin optimaal te...

Nieuwe klanten door een Persoonlijke Profiel Analyse

Bij de meeste bedrijven die ik bezoek, wordt er van accountmanagers verwacht dat ze nieuwe klanten werven. Helaas blijkt vaak dat resultaten achterblijven. Het komt maar al te vaak voor dat accountmanagers zogenaamd niet aan acquisitie toekomen en veel tijd aan...

Sturen op resultaten leidt niet altijd tot prestaties!

In veel organisaties ervaar ik dat managers of teamleiders vooral sturen op individuele resultaten en verantwoordelijkheden. Het resultaatgericht sturen blijkt een klus die soms niet haalbaar is. In praktijk is het sturen op resultaten pas effectief als aan andere...

Hoe druk ben jij met druk doen?

Tijdens veel van mijn begeleidingstrajecten, hoor ik regelmatig dat managers en medewerkers het druk hebben. Vreemd genoeg besteden ze enorm veel tijd aan het klagen dat ze het zo druk hebben. Ik hoor dat in de persoonlijke gesprekken en tussen collega's onderling bij...

Waarom vragen verkopers niet om de opdracht?

Verkopen is een vak. Ondanks het feit dat veel verkopers het verkoopproces goed beheersen, wordt de laatste stap vaak als moeilijk ervaren: Het vragen om de opdracht. Een gemiste kans dus. In veel gevallen is er tijd gestoken in het verkoopproces, en koopt de klant...

5 tips voor de omgang met moeilijke of lastige personen

In mijn vorige artikel, heb ik je geïnformeerd over de omgang met verschillende typen mensen. Altijd optimistisch van aard, ga ik uit van fijne gesprekken met prettige mensen. Het komt echter ook voor dat je in gesprek gaat met moeilijke of lastige personen. Ervaar je...

Waarom loopt een gesprek soms niet?

Iedereen maakt het wel eens mee. Een gesprek waarin je al snel merkt dat het niet loopt. Op de een of andere manier is er geen klik. Goed luisteren naar de ander blijkt dan ineens heel erg moeilijk. Wat is er dan aan de hand? De kans is groot dat je iemand spreekt,...

Feedback als basis voor een goede samenwerking

Iedereen kent het wel: Vlotten bouwen, wandklimmen of een sessie op de hei. Veel bedrijven besteden grote bedragen aan volwassen spelletjes. Het doel is simpel: Een hecht team creëren om daarmee de teamresultaten te verbeteren. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks inspirerende tips en artikelen over professioneel klantcontact, persoonlijke ontwikkeling of teamontwikkeling.

Share This